آموزش جامع گوگل آپتیمایز – قسمت دوم

گوگل آپتیمایز یکی از ابزارهای گوگل می باشد که برای تست a/b و شخصی سازی (personalization) به کار می رود. در مقاله قبل، ساخت حساب کاربری گوگل آپتیمایز و اتصال به گوگل آنالیتیک را آموزش دادیم و به مسئله آپدیت کردن کد Google Analytics با استفاده از Google Tag Manager پرداختیم. در این مقاله با ارائه روش دیگر این آپدیت، به ادامه مبحث آموزش گوگل آپتیمایز می پردازیم :

روش بدون استفاده از GOOGLE TAG MANAGER
اگر نمی خواهید از GOOGLE TAG MANAGER استفاده کنید، می توانید به سادگی دستورالعمل هایی که بعد از کلیک روی گزینه View Snippet نشان داده خواهد شد را دنبال کنید. در واقع باید یک خط به کد Google Analytics tracking اضافه کنید. متاسفانه باید این کار را صفحه به صفحه انجام دهید و انجام آن زمان بر است.

PAGE-HIDING SNIPPET

آیا با اثر چشمک زن (Flicker effect) آشنا هستید؟ این اثر زمانی رخ می دهد که بازدیدکننده قبل از مشاهده متغیر مورد نظر شما در وب سایت، به صورت ناخواسته در یک لحظه موفق به دیدن control می شود. قطعا این مساله روی تجربه کاربری (user experience) و صحت نتایج آزمایش شما تاثیر منفی خواهد داشت.

گوگل page-hiding snippet را به منظور جلوگیری از flicker effect ساخت. آن را در بالاترین قسمت از تگقرار دهید. در واقع باید بینو Google snippets باشد.

انجام یک آزمایش

به قسمت جالب ماجرا رسیدیم! حالا باید یک آزمایش (experiment) ایجاد کنید …

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b

انواع آزمایش ها

وقتی بر روی دکمه آبی رنگ Create Experiment کلیک می کنید، از شما خواسته می شود نام آزمایش، URL صفحه ای که می خواهید آزمایش کنید و نوع آزمایشی که می خواهید انجام دهید را وارد کنید.

تست ریدایرکت,گزارش دهی گوگل آنالیتیک,گزارش های گوگل آپتیمایز

شاید با تمام آزمایش هایی که نشان داده می شود آشنا باشید. در این صورت یک گام جلوتر گذاشته و وارد قسمت پیکربندی شوید. در غیر این صورت توضیحات مختصری که در مورد آزمایش ها ذکر کرده ایم را در ادامه مطالعه نمایید.

تست های A/B
این تست شناخته شده ترین نوع آزمایش است. در این تست شما دو نسخه از یک صفحه را به منظور بررسی عملکرد بهتر مورد بررسی قرار خواهید داد… A در برابر B یا به عبارت دیگر کنترل در برابر متغیر. چیزی شبیه به تصویر زیر…

گوگل آپتیمایز,گوگل آنالیتیکس

تست های ریدایرکت
از نظر فنی تست های ریدایرکت هم نوعی تست A/B محسوب می شوند. به جای تست دو نسخه از یک صفحه، شما دو صفحه جداگانه را در با یکدیگر مقایسه خواهید کرد. این تست در زمانی که به دنبال تست یک طراحی کاملا جدید یا حتی تست دو صفحه فرود متفاوت هستید بسیار مفید واقع خواهد شد.

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b.

تست های چند متغیره
یک تست Multivariate به شما اجازه می دهد چندین متغیر از المان های متعددی را به صورت همزمان آزمایش کنید تا مشخص شود کدام ترکیب موجب کسب نتایجی بهتر خواهد شد. برای مثال فرض کنید به طور همزمان قصد آزمایش دو headlines و سه تصویر hero (تصاویر بزرگ در صفحه‌ی اول وبسایت‌) را داشته باشید. با چیزی شبیه تصویر زیر رو به رو خواهید بود…

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b

متغیرها

برای حفظ سادگی، مطلب را با یک تست A/B ادامه می دهیم. شما کار را با اضافه کردن یک متغیر برای آزمایش در برابر (علیه) کنترل شروع خواهید کرد…

البته این کار بسیار ساده بوده و صرفا مستلزم کلیک روی دکمه +NEW VARIANT است.

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b

ضمنا شما می توانید درصد تاثیر متغیر را کم و زیاد کرده و پیش نمایش متغیرها را در همین جا مشاهده کنید.

GOOGLE OPTIMIZE VISUAL EDITOR

گوگل یک ویرایشگر گرافیکی WYSIWYG ارائه می دهد که رابط کاربری اش برای آن دسته از کاربرانی که قبلا با چنین ابزارهای کار کرده اند کاملا آشناست. (احتمالا همه شما این تجربه را داشتید… هم اکنون با یکی از همین ابزارها در حال نوشتن و آماده سازی این مطلب هستم).

برای استفاده از این ابزار شما نیاز دارید تا از مرورگر گوگل کروم و افزونه Google Optimize extension استفاده کنید.

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b

پس از اینکه این افزونه را نصب کردید، این تصویر را مشاهده خواهید کرد:

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b

همانطور که گفتم، احتمالا تجربه آشنایی از این افزونه خواهید داشت. به این موارد حتما توجه کنید….

App bar در بالای صفحه: در این قسمت می توانید نام و وضعیت آزمایش را تغییر دهید، تغییرات را مشاهده کنید و بین متغیرها حرکت کنید.
Palette: با این گزینه می توانید بخش های قابل ویرایش قسمتی که انتخاب کرده اید (Current Selection) را ببینید.
قسمتی که انتخاب کرده اید (Current selection) : در اسکرین شات بالا، من دو خط از متن را انتخاب کرده ام.
اگر در پروسه شروع و آشنایی با ویژگی ها و قابلیت های این ویرایشگر مشکل دارید می توانید از این راهنمای گوگل کمک بگیرید.

newseo.ir/seo-learning/google-optimize-guide-part2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *