آموزش تخصصی سئو برای مبتدیان، شامل مطالب آموزنده در رابطه با سئو داخلی یا بهینه سازی داخلی سایت می باشد. با استفاده از تمام بازخوردها و نظراتی که شما تاکنون در بخش های طرح کلی، بخش یک، بخش دو و بخش سه در اختیار ما قرار داده اید، واقعا مشتاق هستیم تا نظرات شما را در رابطه با این بخش هم بشنویم. چه چیزی واقعا برای شما مفید است؟ فکر می کنید چه چیزی در این آموزش ها کم است؟ این فصل از سری مقالات آموزش رایگان سئو سایت را هم بخوانید و نظرات و افکار خودتان را با ما در میان بگذارید!
آموزش بهینه سازی داخلی
از جستجوی کاربران استفاده کنید تا پیام خودتان را بسازید!
حالا که می دانیم کاربران هدف ما چگونه جستجو می کنند، زمان آن رسیده که به مبحث بهینه سازی داخلی بپردازیم، یعنی ساختن صفحات وب به صورتی که سوالات جستوگران را پاسخ دهد. سئو داخلی ابعاد مختلفی دارد و از مرز محتوا هم فراتر می رود و شامل موضوعاتی مانند schema و متا تگ ها می باشد که ما این موضوعات را به صورت کامل در بخش بعدی در فصل بهینه سازی فنی، بررسی می کنیم. خب الان وقت آن رسیده که قلم نویسندگی تان را بردارید؛ زمان آن رسیده که محتوای خودتان را بسازید!
تولید محتوای جدید
در فصل آخر، ما روش هایی را آموختیم تا با استفاده از آن ها مشخص کنیم که مخاطبین هدف ما چگونه به دنبال محتوای ما می گردند. حالا، زمان آن رسیده است که این آموخته ها را در عمل به کار بگیریم. در قسمت زیر، یک طرح کلی برای استفاده از جستجوی کلمات کلیدی را مشاهده می کنید:
کلمات کلیدی خودتان را پیدا کنید و آن ها را در گروه های مشابه از نظر موضوع و هدف جستجو، دسته بندی کنید. این گروه ها نشان دهنده صفحات شما هستند و در واقع برای ایجاد صفحات مختلف ما از گروه کلمات کلیدی، و نه از هر کلمه کلیدی به صورت مجزا، استفاده می کنیم.
در صورتی که هنوز این کار را انجام نداده اید، SERP را برای هر کلمه کلیدی با گروه کلمات کلیدی بررسی کنید تا مشخص کنید که چه نوع و قالبی از محتوا را باید داشته باشید. بعضی از مشخصه های مهم در صفحات رتبه بندی شده، شامل موارد زیر می باشد:
آیا این صفحات پر از عکس و ویدئو هستند؟
محتوا حالت طولانی دارد یا خلاصه و کوتاه است؟
آیا این محتوا به صورت لیست بندی شده می باشد یا دارای پاراگراف های متنی می باشد؟
از خودتان بپرسید که من چه چیزی را می توانم ارائه کنم که صفحه من، نسبت به صفحات دیگری که برای کلمه کلیدی مد نظر رتبه خوبی دارند، عملکرد بهتری داشته باشد؟
بهینه سازی داخلی، به شما این امکان را می دهد تا جستجوی مرتبط به سایت خودتان را به محتوایی تبدیل کنید که مخاطبین عاشق آن شوند. فقط مراقب باشید از روش های کم ارزش و ضعیفی استفاده نکنید که به جای کمک کردن به سئو صفحه شما، به آن آسیب می زنند!
انواع محتوای کم ارزش برای سئو سایت
محتوای وبسایت شما باید به صورتی باشد که به سوالات جستجوگران پاسخ بدهد، بتواند آن ها را به خوبی در سایت تان هدایت کند، و به آن ها کمک کند تا هدف سایت شما را به خوبی درک کنند. محتوایی که ایجاد می کنید تنها نباید به این هدف باشد که در جستجو رتبه بالایی را به دست بیاورید. رتبه بندی فقط یک ابزار برای رسیدن به هدف اصلی است، یعنی کمک کردن به جستجوگران. اگر ما اصل قضیه را فراموش کنیم، احتمالا دچار مشکل استفاده از روش های ضعیف و کم ارزش می شویم که به محتوای ما آسیب می زنند.
بعضی ازاین روش ها را در بخش دوم به شما معرفی کردیم اما از نظر مرور این موارد، می خواهیم بعضی از روش های کم ارزش را که نباید در زمان ایجاد محتوای بهینه شده برای موتور جستجو از آن ها استفاده کنید، به صورت دقیق بررسی کنیم.
محتوای ضعیف
در حالی که بسیاری از وبسایت ها یک صفحه منحصر به فرد را برای موضوعات مختلف ارائه می کنند، یکی از استراتژی های قدیمی این بود که برای هر تکرار از کلمات کلیدی یک صفحه ایجاد می شد تا بتوان برای عبارات پر جستجو، بتوان به رتبه 1 رسید.
به عنوان مثال، مثلا اگر کار شما فروش لباس عروس بود، شما می توانستید برای شنل عروس، لباس عروس، شنل های عروسی، و لباس های عروسی و کلمات کلیدی مشابه یک صفحه مجزا ایجاد کنید در حالی که همه این صفحات در اصل یک مطلب را ارائه می کرد. یک روش مشابه برای کسب و کار های محلی هم این بود که صفحه های مختلف از محتوا برای هر شهر و یا منطقه ایجاد می شد. این “صفحات جغرافیایی” معمولا محتوای مشابه یا محتوای بسیار شبیه به یکدیگر داشتند و فقط تنها چیزی که در این صفحات متفاوت بود، نام شهر یا منطقه بود.
روش هایی مانند این موارد، قطعا برای کاربران خیلی مفید نبود، پس قصد انتشار این صفحات چه بود؟ گوگل در گذشته مثل الان خوب و هوشمند نبود و نمی توانست روابط بین کلمات و عبارات (یا همان معنی شناسی) را درک کند. بنابراین اگر شما می خواستید مثلا برای “شنل عروس” رتبه 1 را داشته باشید اما فقط یک صفحه در رابطه با “لباس های عروسی” داشتید، احتمالا به موفقیت نمی رسیدید و مجبور بودید صفحات خودتان را بیشتر کنید.
این کار باعث شد یک خروار صفحه بی کیفیت با محتوای ضعیف در وبسایت ها ایجاد شود و گوگل هم متوجه این موضوع شد. به همین دلیل در سال 2011 با یک به روز رسانی با نام Panda این مشکل را رفع کرد. این الگوریتم به روز رسانی شده، صفحه هایی که محتوای آن ها ضعیف می باشد را جریمه می کند، که همین موضوع باعث می شود که صفحات با کیفیت بالا بتوانند در SERP ها به رتبه بندی بالا دست پیدا کنند. گوگل امروز هم هنوز صفحاتی که کیفیت محتوای آن ها پایین می باشد را همواره کاهش رتبه می دهد و صفحه هایی که کیفیت محتوای آن ها بالا می باشد را ارتقا می دهد.
گوگل به صراحت مشخص کرده که شما باید یک صفحه جامع در رابطه با یک موضوع خاص ارائه کنید، نه این که صفحات متعدد با محتوای ضعیف را برای هر کدام از کلمات کلیدی خودتان ایجاد کنید.
آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی
محتوای تکراری
همانطور که معلوم است، “محتوای تکراری” به محتوایی اشاره دارد که به صورت مشترک بر روی دامنه های مختلف و یا در صفحه های مختلف در یک دامنه وجود دارد. “محتوای دزدیده شده” یک مرحله از محتوای تکراری فراتر می رود. محتوای دزدیده شده، یعنی استفاده بارز و بدون اجازه از محتوای سایت های دیگر. این روند می تواند شامل دریافت محتوا و نشر مجدد آن درست مثل قبل، یا با اندکی اصلاح، بدون اضافه کردن ارزش یا محتوای اصلی به آن می باشد.
محتوای اتوماتیک,محتوای تکراری,محتوای ضعیف
در خیلی از شرایط، دلایل منطقی و درستی برای استفاده از محتوای تکراری در داخل یک دامنه یا بین دامنه های مختلف وجود دارد، به همین دلیل گوگل همه سایت ها را تشویق می کند تا از تگ rel=canonical استفاده کنند و در زمان استفاده از محتوای تکراری، مرجع اصلی محتوا را هم مشخص کنند. در حالی که نیازی نیست شما خیلی تخصصی این تگ را بشناسید، مهم ترین موضوع این است که محتوای شما باید از نظر شیوه بیان و ارزش اطلاعاتی، منحصر به فرد باشد.
پنهان کاری یا کلاکینگ
کلاکینگ چیست؟ یکی از اصول اولیه دستورالعمل های موتور جستجو این است که شما باید همان محتوایی که به کاربر انسانی ارائه می کنید را به خزنده های موتور جستجو هم ارائه کنید. این یعنی که شما هیچ وقت نباید یک متن را در کد HTML وبسایت خودتان پنهان کنید به صورتی که کاربر عادی نتواند آن را ببیند.
زمانی که وبسایتی این قانون را نقض کند، موتور جستجو این کار را به عنوان “کلاکینگ” در نظر می گیرد و مانع این می شود که وبسایت خطاکار، در نتایج جستجو رتبه ای دریافت کند. پنهان کاری یا کلاکینگ را می توان به روش های مختلف انجام داد و دلایل آن بسیار متنوع می باشد و گاهی دلایل آن منفی و گاهی مثبت است. در قسمت زیر، ما یک نمونه را مشاهده می کنیم که در آن، محتوایی که Spotify به کاربر ارائه می کند، نسبت به محتوای ارائه شده به گوگل متفاوت است.
هنگام جستجو برای ارکستر فیلارمونیک سازهای ملی، کاربران با صفحه ورود به سیستم در Spotify مواجه می شوند:
آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی
نسحه ذخیره شده گوگل از صفحه Spotify که در موتورهای جستجو ارائه می شوند:
آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی
تکرار کلمات کلیدی یا Keyword stuffing
اگر تا به حال پیش نیامده کسی به شما بگوید که “باید x بار کلمات کلیدی اصلی را در این صفحه تکرار کنید”، قطعا صفحاتی را دیده اید که کلی کلمات کلیدی در آن گنجانده شده است. بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که اگر چندین بار یک کلمه کلیدی را در صفحه ای قرار دهند، به صورت خودکار برای آن کلمه کلیدی رتبه دریافت می کنند. اگرچه گوگل به دنبال ذکر کلمات کلیدی و مفاهیم مرتبط با آن در صفحه های شما می گردد، اما حقیقت این است که صفحه شما باید فراتر از صرفا ذکر کلمه کلیدی، ارزش خاصی را ایجاد کند. اگر قرار باشد که صفحه شما برای کاربران مفید و ارزشمند باشد، نوشتار آن نباید به صورتی باشد که انگار یک ربات آن را نوشته است، به همین دلیل شما باید به صورتی از عبارات و کلمات کلیدی استفاده کنید که حالت طبیعی داشته باشد و برای خواننده های آن محتوا، قابل درک باشد.
در قسمت زیر ما صفحه ای را می بینیم که کلمات کلیدی به صورت مکرر در صفحه قرار گرفته است و از یک روش قدیمی استفاده می کند. درشت کردن تمام کلمات کلیدی هدف! واقعا که روش بی فایده ای است!
آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی
محتوای اتوماتیک
قطعا یکی از بدترین حالت های محتوای بی کیفیت، محتوای تولید شده به صورت خودکار یا محتوایی است که به صورت خودکار یا با برنامه نویسی ایجاد شده است و هدف آن دست کاری رتبه بندی های جستجو است نه کمک به کاربران. گاهی شما محتوایی را می بینید که اصلا معنی درست حسابی ندارد و کاملا مشخص است که این محتوا به صورت خودکار تولید شده است. مثلا می بینید که کلمات فنی زیادی در محتوا وجود دارد اما این کلمات به زور توسط یک برنامه کنار هم قرار گرفته اند نه توسط یک انسان.
البته باید به این نکته اشاره کنیم که امروزه پیشرفت یادگیری ماشینی، باعث شکل گیری حالت های پیچیده از محتوای خودکار شده است که به مرور زمان پیشرفت می کند. احتمالا به همین دلیل، دستور کار کیفی گوگل برای محتوای تولید شده به صورت خودکار (Google’s quality guidelines on automatically generated content) به صورتی تدوین شده است که گوگل به صورت خاص آن دسته از محتوای خودکار را مضر می شناسد که تنها به منظور دستکاری رتبه بندی های جستجو تولید می شوند، نه همه انواع محتوای تولید شده به صورت خودکار.
خب پس حالا چه کار کنیم؟ 10 برابر بیشتر تلاش کنید!
هیچ “معجون جادویی” برای به دست آوردن رتبه های برتر در نتایج جستجو وجود ندارد. گوگل صفحه هایی را به صورت برتر، رتبه بندی می کند که پاسخی برای سوالات جستجوگران داشته باشند. در موتور جستجوهای امروزی، تنها اگر صفحه شما محتوای تکراری نداشته باشد، اسپم نداشته باشد و یا سالم باشد، نمی تواند به رتبه برتر در صفحات جستجو دست پیدا کند. صفحه شما باید ارزش مفیدی برای جستجوگران داشته باشد و نسبت به صفحات دیگری که گوگل برای پاسخ به عبارات جستجو شده ارائه می کند، بهتر باشد. در قسمت زیر یک فرمول ساده برای تولید محتوا را مشاهده می کنید:
به دنبال عبارات کلیدی بگردید که می خواهید صفحه شما بر اساس آن ها رتبه بندی شود.
مشخص کنید که کدام صفحات در حال حاضر، رتبه بالایی برای آن عبارات کلیدی دارند.
مشخص کنید که این صفحات چه کیفیت هایی دارند
محتوایی را ایجاد کنید که نسبت به آن صفحات برتر باشد.
ما می خواهیم این محتوا را، محتوای ده برابری (10x content) بنامیم! اگر شما در رابطه با عبارت کلیدی مد نظر خودتان، صفحه ای را ایجاد کنید که نسبت به صفحات موجود در نتایج جستجو ده برابر بهتر باشد، گوگل به این خاطر به شما پاداش می دهد و حتی بهتر از آن، با این روش شما باعث می شوید که افراد دیگر از لینک این صفحه در وبسایت های خودشان استفاده کنند! ایجاد کردن یک محتوای ده برابری کار سختی است، اما باعث می شود که شما ترافیک ارگانیک خوبی را به دست بیاورید.
فقط به یاد داشته باشید، هیچ فرمول جادویی برای تعداد لغات در یک صفحه وجود ندارد. هدف ما باید این باشد که محتوای ارائه شده مطابق با هدف جستجوی کاربر باشد. بعضی از عبارات جستجو شده را می توان به راحتی در 300 کلمه پاسخ داد اما گاهی بعضی از عبارات جستجو شده نیازمند 1000 کلمه پاسخ کافی می باشند!
newseo.ir/seo-learning/beginner-guide-seo-on-site-optimization-part1