استفاده از نظریه بازی در شبکه های اجتماعی موجب می شود با اهداف کاربران شبکه های اجتماعی آشنا شده و بازاریابی اینترنتی موفق داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم به این مسائل بپردازیم که در شبکه های اجتماعی، ارتباطات چگونه شکل می گیرند، اهداف شکل گیری این ارتباطات چیست و چگونه می توان از آنها برای پیروزی در بازی شبکه های اجتماعی استفاده کرد.
هزاران سال پیش، قبیله ها گرد آتش جمع می شدند تا تجارب خود را به اشتراک بگذارند و داستان هایی را بسرایند که ارزش های گروه را مشخص می کرد و محافل اجتماعی را شکل می داد. امروزه اجتماعاتی که دور آتش شکل می گرفت با نور دستگاه هایی که به اینترنت متصل می شوند جایگزین شده است، اما همچنان تبادل نظر و صحبت درباره دیدگاه های متفاوت، رکن اساسی در توسعه شبکه های اجتماعی است.
اگر به کسب و کارها دقت کنیم، می بینیم در این سیر تکاملی، چند تفاوت مهم به چشم می خورد. کاربران شبکه های اجتماعی حالا می توانند به صورت عمومی تجارب خود از برندها یا محصولات را به بحث گذاشته و ائتلاف های بزرگی را شکل دهند که فشار اجتماعی زیادی بر روی برندها و دیگر سازمان ها وارد می کند. از انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا غلات جدید، امروزه همه چیز مورد توجه عموم مردم است.
هرچند، قاعده ضروری شکل دادن به دنیای خود با اشتراک گذاری داستان هایمان همچنان مثل قبل است. ارتباطاتی که پیرامون خود با دیگران می سازیم، زیرساخت تغییرات اجتماعی ما هستند. درک اینکه چطور این ارتباطات در شبکه های اجتماعی شکل می گیرند، هدف این ارتباطات و اینکه چطور اجرایی می شوند برای بازاریابی شبکه های اجتماعی امری اساسی و ضروری است.
درک مکانیزم شبکه های اجتماعی با تئوری بازی ها
با وجود اینکه نیاز به شرکت در تبادلات اجتماعی واضح است، اثبات شده که مدل سازی نحوه کار شبکه های اجتماعی، به خصوص زمانی که تاثیر رسانه و تکنولوژی جدید بر گفتمان اجتماعی را در نظر می گیریم، بسیار چالش برانگیز است. تئوری بازی، ارزیابی ریاضی رقابت و همکاری میان شرکت کنندگان مشتاق، راه حل تضمینی است.
برخلاف نام آن، تئوری بازی خیلی کم به “بازی”، آنطور که ما فکر می کنیم، مربوط است. در عوض، به دنبال درک این است که چگونه شرکت کنندگان منطقی، با وجود مجموعه ای از قوانین، به محرک های مختلف پاسخ می دهند. استفاده از تئوری بازی برای شبکه های اجتماعی می تواند به ما کمک کند اهداف کاربران شبکه های اجتماعی را درک کرده و بفهمیم برای رسیدن به اهداف خود چه کار می کنند.
بازاریابی اینترنتی,تئوری بازی ها,کاربران شبکه های اجتماعی
- شرکت کنندگان بازی شبکه های اجتماعی قطعا کاربران، برندها و مصرف کنندگان هستند. برندها از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند تا به مشتریان جدید دست پیدا کنند، مشتری وفادار بسازند و به نظرات مصرف کنندگان پاسخ دهند. در حالی که کاربر شبکه های اجتماعی خصوصی می خواهد با دوستان خود در ارتباط باشد، ساکن بوده و در بحث های اجتماعی درباره مسائل ریز و درشت شرکت کنند.
یافتن دوستان قدرتمند در بازی شبکه های اجتماعی
برندها و مصرف کنندگان اهداف متفاوتی دارند اما نحوه دستیابی آنها به اهدافشان مشابه است: تاثیر اجتماعی. تمام کاربران شبکه های اجتماعی برای اثرگذاری محدودی رقابت می کنند و سعی می کنند صدای خود را به گوش دیگران برسانند.
اشتباهی که بسیاری از برندها می کنند این است که مصرف کنندگان را به جای آنکه دوستان و متحدین قدرتمند خود بدانند، آنها را به شکل هدف یا دشمن می بینند.
اگر برندها با مصرف کنندگان همکاری کنند و آنها را در رسیدن به اهداف خود یاری کنند، هر دو طرف می توانند در بازی شبکه های اجتماعی پیروز شوند. علاوه بر این، این بدان معناست که برندها باید به کاربران شبکه های اجتماعی ابزارهایی ارائه کنند که آنها برای بهبود وضعیت خود و در نتیجه افزایش تاثیر خود بر روی دیگران به آنها نیاز دارند. با این کار، برندها می توانند پیام خود را به دیگران برسانند و از جانب تعداد زیادی از مخاطبین خود نیز حمایت شوند.
موقعیت اجتماعی، هسته تمامی تعاملات بشری است و یکی از محرک های مرکزی آن. اهمیت این مسئله توسط مطالعاتی اثبات شده است. تغییرات موقعیت اجتماعی افراد توسط بخشی از مغز به نام Striatum پردازش می شود. این قسمت همان بخشی است که پول را پردازش می کند. محققان فهمیده اند که تغییر در وضعیت اجتماعی باعث به وجود آمدن یک پاداش نورولوژیک مشخص و قابل اندازه گیری می شود.
افزایش و اندازه گیری وضعیت اجتماعی با مکانیزم های بازی
در مکالمه ها، ما خیلی زیاد به دنبال افزایش پرستیژ خود هستیم که با یکی از روش های زیر می توانیم به هدف خود برسیم:
ساخت محتوای جدید
به اشتراک گذاشتن محتوا
به چالش کشیدن محتوا
هرکدام از این سه مورد به مکالمه اعتبار می بخشند، دیدگاه جدیدی را معرفی کرده یا دیدگاه فعلی را نقد یا به حمایت از آن می پردازند که این کار باعث بهبود جایگاه اجتماعی ما می شود.
مثال هایی از نظریه بازی,نظریه بازی در شبکه های اجتماعی,نظریه بازی ها
این جاده در اکثر پلتفرم های شبکه های اجتماعی ساخته شده اند. با گزینه هایی مانند “Like”، “Share” و “Comment” می توانیم به شکلی روشن و قابل اندازه گیری وضعیت خود را برای دیگران مشخص کرده و آن را ارزیابی کنیم. مانند امتیاز و مراحل مختلف در بازی های ویدئویی، این ویژگی ها به ما اجازه می دهند متوجه شویم در گروه خود چقدر معروف هستیم و مغز ما هم هربار که ما امتیازی به دست می آوریم به ما جایزه می دهد یا هربار می بازیم ما را تنبیه می کند.
newseo.ir/internet-marketing/game-theory-application-in-social-media